4. jan. 2012

"Bloggarfeil"

Jeg har fått en oppgave på skolen, hvor jeg skal lese teksten "Bloggarfeil", og deretter skrive en fyldig kommentar til denne. Innlegget er skrevet på kammi.blogg.no, av Kamilla Systaddal. Hun mener at enkelte småting kan ødelegge for alt for en bra blogg. Hun har også ramset opp de tingene som irriterer henne.


Jeg er både uenig og enig med Kamilla. Hun liker ikke at folk svarer på sin egen blogg. Da spør jeg hvorfor? Folk må få lov til å svare på positive og konstruktive tilbakemeldinger. De kommentarene trenger ikke å utgjøre halvparten av kommentarene, men dette er overhodet ikke noe å bli irritert over, spør du meg! Det virker bare som om man er fornøyd med bloggen sin, og liker at folk kommenterer.


Det virker som om Kamilla er sterkt imot bruk av msn-smileys og "Gossip Girl" "lookalikes". Her er jeg delvis enig med henne. Jeg liker overhodet ikke overdreven bruk av teite msn-smileys, men et enkelt smilefjes må funke i ny og ne. Gossip Girls standardkommentar "xoxo, you know you love me", liker ikke Kamilla. Da virker man gjerne litt yngre, mener hun. Hallo, det må være lov til å tulle litt, og å være litt barnslig, selv om man har en seriøs blogg. 


Begrens hvor mange innlegg du skriver om dagen! Her er jeg veldig enig med Kamilla. Ikke post 10 innlegg hver dag, om du bare har usaklige ting å komme med. Post heller 1-2 innlegg om dagen, hvor du faktisk skriver om noe som opptar deg. Ingen er interessert i å høre hva du hadde til middag.


En annen ting Kamilla ser negativt på er når folk skifter skriftmål. Hun snakker selv nynorsk, og syns det er helt tullete å legge om skriftspråket sitt. Noen tror det er kulere å skrive bokmål enn nynorsk, og legger da om dialekten. Her stiller jeg vel egentlig nøytralt. Skriv slik du vil, men behold gjerne din egen dialekt og ditt eget skriftmål.


Her blåste jeg ut litt om mine meninger, og hvordan jeg ser på disse "bloggarfeilene". Jeg syns Kamilla var veldig aggressiv i dette innlegget, men det er hennes meninger!


- Malin 







1 kommentar:

  1. Jeg synes du skriver godt og relevant. Du hadde med en god innledning som sier hva du skriver om og gir utenforstående en grei oversikt over Kamilla sitt innlegg. Du skriver dine meninger uten å være aggressiv og kommer med konstruktiv kritikk til Kamilla.

    Ellers fant jeg ingen skrivefeil. Én ting jeg kan si er at man snakker ikke nynorsk for det er kun et skriftspråk. ;) x

    SvarSlett