28. aug. 2012

Fremtidens norskfag

"Nå skal du se på norskundervisningen i et større perspektiv. På hvilken måte tror du norskfaget har forandret seg siden den tiden foreldrene dine gikk på skolen, og i hvilken retning forestiller du deg at det vil utvikle seg i fremtiden? Hvilke sider av faget mener du at det er viktig å ta med seg videre, og er det emner du mener bør forkastes? Er det viktig å lese eldre litteratur, eller bør man heller konsentrere seg om nye forfattere som Erlend Loe og Karl Ove Knausgård? Hvilke sjangre ser du for deg vil overleve? Er diktanalyse ut og blogging in? Hvilke norskferdigheter mener du er nyttige for ditt fremtidige privat- og arbeidsliv?"

Norskfaget har forandret seg en god del fra forrige generasjon til idag. Før tror jeg det var mer fokus på rettskriving, grammatikk, og å lese gamle dikt, romaner osv. Det har endret seg mye siden da, og nå fokuserer vi mer på kultur og historie, men samtidig på grammatikk. Grammatikk er jo noe grunnleggende man gjerne lærer på barne- og ungdomsskoler. Jeg ser for meg at bloggen kommer inn som en stor del av faget, hvor mange kan publisere tekster. Dette øker gjerne interessen blant unge, siden det er noe de unge er kjent med, og liker. Jeg tror og håper at diktanalyser og norrøn mytologi er noe som sakte men sikkert vil visne bort. Her er det veldig lite interesse, noe som gjør at det blir kjedelig å ha norsk. Det som kunne vært et alternativ, var om de forskjellige kategoriene som dikt/romaner, grammatikk, kultur, ble gjort om til valgfag. Da kan de som er ekstra interessert, velge dette som et valgfag.

Jeg mener det er viktig å kunne i hvert fall grunnleggende om kultur og historie. Det er jo dette som har formet landet vårt. Det er viktig å vite litt om i hvert fall de største forfatterne fra den eldre generasjon. Jeg personlig liker ikke å lese eldre litteratur, og foretrekker heller forfattere fra nyere tider, som Erlend Loe. Dette har vel med å gjøre at de nyere forfatterne skriver mer moderne, som gjør at vi gjerne kan kjenne oss igjen i nåtidens samfunn.

Jeg tar med meg litt kultur og historiekunnskaper med meg i mitt fremtidige privat- og arbeidsliv. Det er alltid nyttig å kunne litt forskjellig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar